برو به پیشخوان > نمایش > فهرست ها و یک فهرست برای وبلاگ ایجاد نمایید

راهنمای کامل خرید راکت تنیس حرفه ای همراه با مشخصات فنی برای سطوح مختلف بازیکنان

راهنمای کامل خرید راکت تنیس حرفه ای همراه با مشخصات فنی برای سطوح مختلف بازیکنان

تلاش ما بر این است که در این مقاله کمکتان کنیم تا بهترین راکت را برای بازی خود انتخاب کنید. اولین و مهمترین نکته این است که “بهترین راکت تنیس” وجود ندارد بلکه همه چیز به شرایط شما بستگی دارد. مشخصات مختلف راکت متناسب با سبک های مختلف بازی است. زیرا گاهی چیزی که برای یک بازیکن عالی کار می کند برای بازیکن دیگر جواب نمی دهد. دادن وضعیت “بهترین” به هر راکتی گمراه کننده است، توصیه می کنیم برای درک بهتر این موضوع، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید، تا بتوانید برای بازی خود راکت تنیس با کیفیت عالی انتخاب کنید.

 

 چگونه یک راکت تنیس حرفه ای انتخاب کنیم؟

به هر انجمن تنیس بروید، متوجه خواهید شد که خرید یک راکت جدید برای اکثر بازیکنان کار دشواری است. صدها سوالات مختلف که ممکن است برای هر کسی پیش بیاید مانند «کدام راکت را بخرم؟»، «بهترین مارک راکت تنیس چیست؟»، «چه راکت تنیسی برای من بهترین است؟»، «آیا برند موردنظر می تواند برای من کاربردی باشد؟ » و بسیاری موارد دیگر. در واقعیت، وقتی نوبت به انتخاب یک راکت جدید می رسد، پاسخ آن نسبتاً ساده است. بهترین راکت تنیس برای شما می تواند سنگین ترین راکتی باشد که می توانید با توجه به نوع تنیس و مدت زمانی که در زمین بازی می کنید تحمل کنید.

اگر می توانید یک راکت تنیس بیابید که می تواند در تمام ضربات یا نقاط تماس سریع و بدون خستگی شتاب بگیرد، بهترین راکت را برای بازی خود پیدا کرده اید. اما چگونه؟

 

 پنج ویژگی مهم برای یک راکت تنیس وجود دارد:

  • وزن راکت
  • تعادل راکت
  • سفتی راکت
  • الگوی رشته راکت
  • اندازه سر راکت

شما باید هر فاکتور را با مشخصاتی مطابقت دهید که با قدرت، اهداف و سبک بازی شما مناسب است.

همه راکت‌ها وزن‌های مختلف، وزن مؤثر، درجه ‌بندی سفتی، الگوهای رشته‌ و اندازه‌های سر متفاوت دارند. براساس ویژگی های نام برده و شرایط بازیکن راکت ها به دسته های مختلف تقسیم می شوند که به شرح زیر است:

 راکت های مبتدی: راکت های سبک با اندازه های بزرگ سر و بالانس های سنگین

راکت های متوسط: کمی سنگین تر از راکت های مبتدی با اندازه سر نسبتاً بزرگ و تعادل خنثی یا تاحدودی سر سبک

راکت‌های پیشرفته: راکت‌های سنگین با اندازه‌های سر متوسط و بالانس سر سبک

نکته: شما نباید احساس کنید که باید بیشتر تاب بخورید یا تاب عادی خود را متوقف کنید تا توپ به جایی که می خواهید برود. وقتی با راکت بازی می کنید نباید به فکر راکت باشید و همانطور که حرفه ای ها اغلب می گویند، باید راکت بازوی شما باشد.

 

 نکات مهم در انتخاب وزن مناسب برای راکت تنیس

راکت تنیس در دست

باید بگوییم هر چه راکت سنگین‌تر باشد، قدرت بیشتری دارد. برای درک اینکه چرا راکت‌های سنگین ‌تر قدرت بیشتری دارند، مثالی میزنیم: اگر راکت ویلسون ، 400 گرمی و راکت هد، 200 گرمی داشته باشید و هر دو را با سرعت 150 مایل در ساعت بچرخانید، آنگاه راکت ویلسون با قدرتی دو برابر قدرت سر راکت به توپ ضربه می‌زند.

اما نکته مهم این است که چقدر سریع می توانید هر دو راکت را بچرخانید. اگر قوی هستید، ممکن است بتوانید هر دو راکت را با سرعت یکسان بچرخانید. با این حال، اکثر مردم می توانند راکت 200 گرمی را سریعتر از راکت 400 گرمی بچرخانند، اما نه دو برابر سریعتر، در نتیجه راکت 400 گرمی همچنان قدرت بیشتری تولید می کند. در نتیجه، مسئله ای که در اینجا حائز اهمیت است یافتن تعادل مناسب بین سرعت چرخش و وزن راکت شما است. با در نظر گرفتن این موضوع، توصیه می کنیم بازی کنید با سنگین ترین راکتی را که می توانید با آن خوب بازی کنید. این وزن برای هر فرد بر اساس وزن بدن و شرایط فیزیکی متفاوت است و به سطح مهارت شما بستگی ندارد.

باید بتوانید به موقع به توپ های رقیب برسید و آماده باشید تا یک نوسان کاملا معمولی بزنید. آیا می توانی راکت را روی توپ و به موقع بزنی یا همیشه دیر می شود؟ اگر خیلی وقت‌ها دیر به توپ می رسد، احتمالاً راکت شما خیلی سنگین است. اگر زمانی که زمان برای تنظیم شوت دارید بتوانید به عمق ضربه بزنید، اما زمانی که تحت فشار هستید یا در حال دویدن هستید، ضربات عمیق کوتاه می شود، احتمالا راکت شما خیلی سنگین است. دلیل این امر این است که وقتی در حال دویدن یا به توپ‌های پرتاب بالاتر ضربه می‌زنیم، عضله های اصلی مان کمتر درگیر می‌شوند و ماهیچه‌های کوچک‌تر باید همان وزنه را به دست بگیرند و به جای آن، همان وزن را تاب دهند.

بازیکنان تازه وارد بازی اکثرا راکت های بسیار سبک می خرند. لازم به ذکر است که استفاده از راکت های سبک بسیار آسان است اما مانع یادگیری بهتر ضربات می شود. از سوی دیگر، بازیکنان پیشرفته‌ تر تمایل دارند به راکت‌های خود وزن اضافه کنند و آن‌ها را بیش از حد سنگین کنند.

 

 وزن های پیشنهادی مناسب برای راکت تنیس

برای یک مرد بالغ معمولی که زیاد بازی می‌کند یا تلاش می کند که یک حرفه ای شود وزنی را در محدوده‌های زیر بدون در نظر گرفتن سطح مهارت توصیه می‌کنیم: 290-320 گرم.

وزن برای یک زن بالغ معمولی باید کمی کمتر شود: 280-310 گرم.

وزن های ذکر شده برای یک راکت بدون بند (سیم) است.

 

بهترین نوع راکت از نظر تعادل

راکت در دست

تعادل یک راکت نحوه توزیع وزن است که به سه نوع تقسیم میشود.

راکت تعادلی (balance racket): راکت تعادلی که وزن آن در دو طرف بصورت مساوی تقسیم شده است.

راکت سرسنگین head-heavy) ): انباشت جرم در نیمه بالایی آن بیشتر است که این به معنای نزدیک‌تر شدن نقطه بالانس به سر راکت می‌باشد. هرچه راکت سرسنگین تر باشد قدرت بیشتری دارد اما قابلیت کنترل کمتری دارد معمولا این نوع راکت توسط افراد مبتدی و بازیکنانی که  کوچک اندام هستند استفاده می شود.

راکت سرسبک (head-light ): به معنای این است که وزن بیشتر آن، در دسته است.

ما به شما توصیه می کنیم از راکت های تنیس مبتدی اجتناب کنید زیرا احتمال آسیب های ناشی از تنیس را افزایش می دهد. در عوض، بهترین کار این است که همیشه به دنبال یک قاب سرسبک باشید. این موارد به صورت امتیاز توسط سازنده ارائه شده است. و میزان سرسبک دقیقاً به وزن راکت بستگی دارد. به طور کلی، هر چه راکت سنگین‌تر باشد، باید سرسبک بیشتری داشته باشد.

توصیه های ما به شما:

280  – 300 گرم: سرسبک 3 تا 5 نقطه

305 -310  گرم: سرسبک 5-8 نقطه

315 – 320 گرم: سرسبک 8-12 نقطه

 

 انتخاب بهترین سختی راکت تنیس؛ چالشی که هنر و تجربه می‌طلبد

راکت های تنیس

سفتی راکت درمیزان قدرت و راحتی آن مؤثر است. یک فریم نرم تر راحت تر تحت تأثیر توپ قرار می گیرد و قدرت ضربه را از بین می برد. هرچه فریم سفت‌تر باشد، در اثر ضربه کمتر خم می‌شود و قدرت بیشتری در توپ حفظ می‌شود.

 اما یک سوال پیش می آید اینکه فریم نرم تر راحت تر است یا سفت تر؟

این یک مشکل است و اغلب به ترجیحات شخصی خلاصه می شود. در قاب‌های سفت‌تر، ارتعاشاتی که بر اثر ضربه توپ به راکت وارد می شود شدیدتر اما کوتاه‌تر هستند. در فریم‌های نرم‌تر، شدت کمتری دارند اما ماندگاری بیشتری دارند.

در مجموع بازی با فریم‌های نرم‌ تر می تواند راحت ‌تر باشد و کمتر باعث ایجاد ناراحتی و درد در آرنج بازیکنان تنیس می‌شود. اما ممکن است سایر بازیکنان نظر دیگری داشته باشند هنگامی که سفتی را با نوع رشته، اندازه یا قطر دسته، الگوی رشته و… ترکیب می کنید، یک قاب با درجه سفت تر می تواند به همان اندازه، اگر نه بیشتر، راحت تر از یک راکت با سفتی کمتر احساس شود. اگر مشکلی در بازو دارید یا نگرانید که احساس ناخوشایندی به شما دست دهد، راکت نرم تر را انتخاب کنید، رتبه بندی عدد کمتر نشان دهنده راکت انعطاف پذیرتر است. عدد بالاتر به معنای راکت سفت‌تر است، که اکثریت قریب به اتفاق دارای رتبه‌بندی بین 55 تا 75 RA هستند.

 

 چه الگوی رشته ای را باید انتخاب کنید؟

راکت روی زمین

الگوی رشته به تعداد رشته های اصلی و تقاطعی در راکت مربوط می شود، به عنوان مثال16 رشته اصلی  ضربدر19  رشته تقاطعی. الگوی رشته بر سفتی تخته رشته و قابلیت چرخش توپ تأثیر می گذارد. با این حال، شاید چرخش عامل مهم تری باشد. یک الگوی رشته‌ای شل تر، چرخش بیشتری نسبت به الگوی رشته‌ای محکم ‌تر ایجاد می‌کند، زیرا فضای بیشتری بین رشته‌ها وجود دارد. این باعث ایجاد حرکت بیشتر بین آنها می شود.

توصیه ما برای اکثر بازیکنان یک الگوی 16 در 19 است زیرا دسترسی به چرخش بخش بزرگی از بازی مدرن است. مگر در صورتیکه شما یک ضربه زن بسیار صاف باشید که از چرخش کمی استفاده می کند، که یک الگوی محکم تر احتمالا شما را قانع میکند.

 

 اندازه سرراکت؛ عاملی مؤثر در انتخاب راکت برای بازیکنان تنیس

هدسایزهای مختلف راکت تنیس

علاوه بر سفتی، اندازه سر نیز یکی از بخش‌های پیچیده است که برای تعیین برتری یکی از آن‌ها نسبت به دیگری، نیاز به تحلیل صحیح است. توانایی تولید قدرت با افزایش اندازه سر افزایش می‌یابد، اما همیشه اینطور نیست مثلا درست نیست که بگوییم یک راکت با سایز سر ۹۸ اینچ قدرت بیشتری نسبت به یک راکت با سایز سر ۹۵ اینچ دارد، زمانی که سایر مشخصات آن‌ها یکسان باشد.

با استفاده از راکت با سایز هد بزرگتر، پایداری چرخشی بیشتری به دست می‌ آورید زیرا رشته‌ها بر روی یک سطح برش بیشتر قرار می ‌گیرند. هرچقدر وزن فریم راکت از مرکز سطح برش رشته‌ها بیشتر توزیع شود، نیروی بیشتری برای چرخاندن راکت در دستان شما لازم است. به عبارت دیگر راکت، هنگامی که توپ را از مرکز برخورد فریم ضربه می ‌زنید، بهتر در برابر چرخش مقاومت می‌کند و خطاهای کوچکتری در بازی شما ایجاد می ‌شود. در بسیاری از بررسی‌های راکت با سایز سر بزرگتر، واژه (forgiving) به کار می ‌رود به این معنا که راکتی با ویژگی forgiving کمک میکند تا با حفظ کنترل بر روی توپ، بازی خود را بهبود بخشید و بازی بهتری داشته باشید.

همانطور که اشاره شد، با افزایش اندازه سر راکت، چرخاندن راکت در زمان‌هایی مثل ضربه ‌زاویه دار یا تلاش برای بستن صورت راکت سخت ‌تر می‌شود. برای اکثر بازیکنان اندازه سر بین 98 تا 100 اینچ مربع را توصیه می کنیم.

 

 بهترین مشخصات راکت برای اکثر بازیکنان

اکنون ما این پنج مورد را با چند توصیه کنار هم قرار داده ایم، مشخصات نهایی راکت توصیه شده که باید به دنبال آن باشید به شرح زیر است:

برای یک مرد بالغ معمولی:

280- 320 گرم، سر سبک 5-12 نقطه، الگوی رشته با ابعاد 16×19، اندازه سر بین  98-100 اینچ مربع است. اندازه سفتی را براساس ترجیح شخصی پس از تست کردن تجربی باید تنظیم کرد.

فروشگاه راکت

مشاهده و خرید انواع راکت

برای یک زن بالغ معمولی:

270 – 310 گرم، سر سبک 3-8 نقطه، الگوی رشته با ابعاد 16×19، اندازه سر بین 98-105 اینچ مربع است. اندازه سفتی را براساس ترجیح شخصی پس از تست کردن تجربی باید تنظیم کرد.

 

 

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + یازده =