برو به پیشخوان > نمایش > فهرست ها و یک فهرست برای وبلاگ ایجاد نمایید

چگونه سرویسی در سطح استاندارد جهانی بزنیم؟

چگونه سرویسی در سطح استاندارد جهانی بزنیم؟

زدن یک سرویس خوب در تنیس بسیار مهم است. برای اصلاح وضعیت سرویس و دقت بیشتر در زمان‌بندی، در این مقاله اشاره می کنیم چگونه سرویسی در سطح استاندارد جهانی که مراحل آن به ترتیب شامل اصلاح طرز ایستادن در زدن سرویس، روش زدن سرویس حرفه ای و حرکت سرویس است.

۱-اصلاح طرز ایستادن در زدن سرویس

اصلاح موضع سرویس یک عامل کلیدی است که نباید نادیده گرفته شود. برای رسیدن به یک سرویس قوی و موثر، باید بدن و پاهای خود را در جهت مورد نظر سرویس قرار دهید.

 تراز کردن بدن در جهت مورد نظر سرویس

 

 

برای زدن یک سرویس موفق، بازیکن باید بدن خود را در جهت مناسب، تراز کند. هم ترازی مناسب نقش حیاتی در حصول اطمینان از دقت و ثبات در حین سرویس دارد.

در ادامه مواردی برای تنظیم بدن در جهت مورد نظر سرویس آورده شده است:

  1. پشت خط پایه بایستید و هر دو پا را به هم نزدیک کنید که این حالت به شما فرصتی می دهد تا قبل و بعد از ضربه آزادانه حرکت کنید ویا ضربه ای را که سریعتر از حد انتظار انجام می شود، بازیابی کنید.
  2. پای غیر تخصصی خود را به سمت تیرک تور در آن سمت زمین بگیرید (پای چپ به سمت تیرک تور راست برای بازیکنان راست دست است).
  3. پای غالب خود را موازی با خط پایه قرار دهید.
  4. برای ثبات بیشتر، اطمینان حاصل کنید که انگشتان پای عقب شما با پاشنه پای جلویی شما هم راستا هستند.
  5. بالاتنه خود را در زاویه ای به سمت جایی که می خواهید سرویس خود را بزنید، تقریباً 45 درجه از موازی به خط پایه، هدف بگیرید.

 

ذکر این نکته ضروری است که حفظ تعادل در طول این فرآیند بسیار مهم است. علاوه بر این، به خاطر داشته باشید که هم ترازی مناسب به تنهایی نمی تواند یک سرویس عالی را تضمین کند. این تنها یک تکه از پازل است و ثبات در خوب سرویس زدن نیاز به تمرین و پشتکار دارد.

به یاد داشته باشید، برای تسلط بر سرویس های پرقدرت، نیاز به زمان و تلاش مداوم است.

اجازه ندهید پاهایتان از خط پایه خارج شود، مگر اینکه بخواهید چند ایراد مضاعف را برطرف کنید.

هر دو پا پشت خط پایه

نحوه ی قرار گرفتن شما در زمین می تواند عملکرد شما در سرویس زنی را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. در تنیس، وضعیت ایستادن شما در پشت خط پایه ضروری است و باید به درستی اجرا شود. ثبات و تعادل شما برای پرتاب سرویس بستگی به این دارد که قبل از سرویس چقدر خوب می ایستید. برای رسیدن به این هدف، هر دو پا باید پشت خط پایه قرار گیرند.

علاوه بر این، قرار دادن پای چپ به سمت پایه توری راست و موازی نگه داشتن پای راست با خط پایه نیز بسیار مهم است.

نکته حرفه ای: تسلط بر تکنیک های سرویس مانند موقعیت یابی صحیح، شما را قادر می سازد تا بازی خود را در تنیس به طور کلی بهبود بخشید.

چرا باید پای چپ خود را به سمت پایه راست توری بگیرید؟ زیرا این حالت به تراز کردن بدن در جهت درست سرویس و به عبارت دیگر هدف قرار دادن قسمت خاصی از زمین کمک می کند.

 

 

۲-روش زدن سرویس حرفه ای

 

 

سه مرحله مهم در سرویس وجود دارد که درادامه به آن‌ها می‌پردازیم. ابتدا به پرتاب از بین پاها (برای دقت زمان‌بندی بهتر) نگاه می‌کنیم و به دنبال آن یک پرتاب مورب به سمت بازوی تخصصی انجام می‌دهیم. در نهایت، بحث خواهیم کرد که چگونه نگه داشتن توپ بین انگشتان و بصورت گیره عمل کردن به هنگام پرتاب می تواند به افزایش دقت و چرخش کمک کند.

 

۱)استفاده از تکنیک پرتاب از بین پاها برای دقت بیشتر در زمان‌بندی

 

 

برای دستیابی به دقت و زمان‌بندی عالی، بازیکنان مشتاق هستند از تکنیکی به نام «پرتاب از بین پاها» استفاده کنند. این حرکت به اینصورت است که بازیکن در یک موقعیت خاص در حین آماده سازی سرویس می‌ایستد و توپ را از بین پاهای خود در جهت مورب به سمت بازوی تخصصی پرتاب می‌کند. با استفاده از این تکنیک می‌تواند برای دقت و زمان بندی بهتر توپ را در بالاترین نقطه ضربه بزند.

  1. پشت خط پایه بایستید و هر دو پا را کنار هم قرار دهید.
  2. توپ را با کف دست بالا یا پایین نگه دارید.
  3. بدن خود را به سمت هدف خود نشانه بگیرید، نه رو به جلو.
  4. توپ را با دست غیرتخصصی خود از بین پاها در جهت مورب به سمت بازوی تخصصی خود پرتاب کنید.
  5. توپ را با انگشتان به سمت پایین رها کنید و مقداری backspin روی آن ایجاد کنید.
  6. قبل از حمله یک لحظه دیگر صبر کنید تا بتوانید از دقیق بودن زمان بندی خود مطمئن شوید.

بازیکنان باید این روش را تمرین کنند تا هماهنگی کامل داشته باشند و به سرعت آن را در بازی های خود بگنجانند.

توضیحات بیشتر:

بازیکنان باید توپ را با انگشتان خود نگه دارند و در هنگام پرتاب کردن توپ، شکلی شبیه گیره تشکیل دهند. آنها باید این کار را برای بیشتر شدن کنترل قدرت انجام دهند. این به آنها امکان می دهد هنگام زدن سرویس خود دقت بیشتری داشته باشند.

 

۲)سرویس تنیس در جهت مورب به سمت بازوی تخصصی

پرتاب برای سرویس تنیس باید در جهت مورب به سمت بازوی تخصصی بازیکن هدایت شود.پرتاب باید به اندازه ای بالا باشد که برای آماده سازی و اجرای ضربه زمان بگذارد.

برای اجرای صحیح این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. توپ را با انگشتان خود مانند گیره نگه دارید.
  2. توپ را رها کرده و به صورت مورب به سمت بازوی تخصصی خود در ارتفاعی پرتاب کنید که زمان کافی برای آماده سازی و اجرای ضربه می دهد.
  3. در حالت Eastern Forehand grip(روش در دست گرفتن راکت)، از پرتاب بیش از حد زاویه دار خودداری کنید زیرا فاصله توری را کاهش می دهد.
  4. سعی کنید یکنواختی را در ارتفاع هر پرتاب، حفظ کنید.

علاوه بر این استراتژی، ضربه زدن به توپ در بالاترین نقطه آن هنگام تلاش برای تماس با راکت به شما امکان می دهد قدرت و دقت را به حداکثر برسانید.

اجازه ندهید توپ از بین انگشتان شما بلغزد؛ از حالت pincer grip استفاده کنید و با دقت سرویس بزنید.

 

۳) نگه داشتن توپ بین انگشتان و اجرای روش pincer grip

 

 

در اینجا یک راهنمای 5 مرحله ای برای نگه داشتن توپ در حالت pincer grip در حین پرتاب آورده شده است:

  1. انگشت اشاره و وسط را در یک طرف توپ و انگشت شست را در طرف دیگر قرار دهید.
  2. انگشت حلقه و انگشت کوچک باید در پشت توپ و به سمت کف دست جمع شوند و روی آن فشار دهید.
  3. توپ را در سطح چشم نگه دارید، در حالی که بازوی خود را کاملاً کشیده و مستقیماً بالای سر خود قرار دهید.
  4. توپ را از انگشتان خود با شل کردن دست خود رها کنید تا به آرامی بیفتد.
  5. در حین پرتاب توپ از مچ دست خود استفاده نکنید در عوض از شانه خود برای تولید قدرت و دقت بدون هیچ چرخشی برای دستیابی به بهترین نتایج استفاده کنید.

نگه داشتن انگشتان به حالتی شبیه به گیره، هنگام پرتاب به کنترل بیشتری بر روی جایی که می‌خواهید سرویس بزنید کمک می‌کند. همچنین باید روی بینایی خود در طول حرکت سرویس تمرکز کنید. شکست در این مرحله اغلب می‌تواند منجر به خطا شود، زیرا بازیکنان به سرعت هدف خود را اصلاح نمی‌کنند.

علاوه بر این، بازیکنان می توانند با تجسم جایی که می خواهند دقیقا ضربه بزنند، دقت را افزایش دهند. آنها باید زمانی که در پشت خطوط زمین می ایستند قبل از تماس با توپ، نقطه ای را پیدا کنند که در آن باید سرویس را انجام دهند تا امکان قرارگیری بهینه برای سرویس های پایین خط یا شوت های عرضی فراهم شود.

پرتاب یک توپ تنیس مانند پرتاب یک موشک است – wind-up برای حداکثر قدرت بسیار مهم است.

 

۳- حرکت زدن سرویس

حرکت سرویس سنگ بنای یک پایه قوی در هر مسابقه تنیس است. در این بخش، ما در مورد پیچیدگی‌های یک حرکت سرویس مناسب، از جمله چندین مؤلفه کلیدی شامل wind-up pronation و follow-through که می‌توانند قدرت، سرعت و دقت ضربه را افزایش دهند، بحث خواهیم کرد. برای مثال:

۱.آمادگی برای زدن سرویس با خم کردن زانوها

۲.استفاده از حرکت wind-up برای قدرت بیشتر برای شروع با آرنج خم شده به سمت بالا و چرخاندن راکت به پشت

۳.تماس با توپ در وسط راکت پس از صاف کردن کامل آرنج و ساعد در حالت عمودی

۴.استفاده از pronation برای سرعت و قدرت بیشتر

۵.انجام کار با یک حرکت آرام

 

بیایید شروع کنیم!

 

۱) آمادگی برای زدن سرویس با خم کردن زانوها

 

 

تکنیک خم کردن زانوها به مقدار کم برای ایجاد حرکت و تعادل بسیار مهم است زیرا باعث ایجاد انرژی و تحرک بیشتر برای ضربه زدن به توپ با سرعت و دقت می‌شود.

در اینجا یک راهنمای سه مرحله ای در مورد نحوه آماده شدن برای سرویس با خم کردن زانوها آورده شده است:

۱. وضعیت قرارگیری: پاهای خود را به اندازه عرض شانه از هم باز کنید و پای چپ را به سمت پایه توری سمت راست قرار دهید در حالی که پای راست را موازی با خط پایه نگه دارید. پنجه پای عقب خود را در راستای پاشنه پای جلو قرار دهید تا ثبات داشته باشید.

۲. آغاز به کار: با خم کردن زانوهای خود شروع کنید، که به شما امکان می دهد به جلو حرکت کنید و در هنگام ضربه زدن به توپ حرکت را افزایش دهید. این حرکت باید صاف باشد، نه اینکه خیلی ناگهانی و تندوتیز باشد.

۳. دنبال کردن: در تمام طول این حرکت وضعیت مناسبی را حفظ کنید، حتی زمانی که پس از ضربه زدن به توپ، کاملاً کشیده شده اید؛ تعادل را حفظ کنید.

۲) استفاده از Wind-up برای قدرت بیشتر، با خم شدن آرنج به سمت بالا و چرخاندن راکت به پشت

 

 

اولین قدم برای یک سرویس قدرتمند، Wind-up است. Wind-up برای قدرت بیشتر با خم شدن آرنج به سمت بالا و چرخاندن راکت به پشت باعث افزایش حرکت و انتقال انرژی به توپ می شود.

یک راهنمای ۳مرحله ای برای کامل کردن wind up برای قدرت بیشتر در سرویس:

 ۱. هر دو پای خود را پشت خط پایه و در راستای جهت مورد نظر سرویس قرار دهید.

 ۲. با خم شدن جزئی زانو شروع کنید، سپس دست مخالف خود را به سمت بالا و عقب ببرید و هم‌زمان دست تخصصی خود را به سمت زانوی خود پایین بیاورید.

 ۳. از این حالت، راکت را با حداقل نیرو به عقب بکشید تا زمانی که به پشت شما برسد، و هم‌زمان وزن را روی پای عقب خود قرار دهید.

برخی از عوامل می‌توانند بر میزان موفقیت شما در اجرای یک Wind-up مناسب تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، ارتفاع ممکن است روی تعداد دور راکت، قبل از تماس آن با توپ تأثیر بگذارد. نکات دیگری در این زمینه وجود دارد که به آن‌ها می‌پردازیم:

  • مناطق محرک احتمالی درد را از قبل شناسایی کنید و در صورت وجود از وارد کردن فشار به آنها هنگام انجام wind-up خودداری کنید.
  • ثبت نام در کلاس های آموزشی یا تماشای اجرای بازیکنان حرفه ای برای بهبود فرم و تکنیک.

انجام این مراحل، بهبود در تکنیک های سرویس دهی مانند تسلط بر wind-up مناسب برای قدرت بیشتر را تضمین می کند!

 

۳) تماس با توپ در وسط راکت پس از صاف کردن کامل آرنج و ساعد در حالت عمودی

تماس مناسب و بهینه توپ یکی از جنبه های ضروری هر سرویس عالی است. فرد باید آرنج و ساعد خود را کاملاً به صورت عمودی کشیده باشد و قد بلندی ایجاد کند که قدرت را در هنگام زدن سرویس به حداکثر برساند. نقطه مرکزی راکت باید با توپ درتماس باشد و حداکثر دقت و سرعت را در هنگام رها کردن ایجاد کند. این تکنیک به تمرین زیادی نیاز دارد.

برای موقعیت‌یابی ایده‌آل، فرد باید با هر دو پا پشت خط پایه، وضعیت ثابتی داشته باشد. wind-up قبل از برقراری تماس با توپ باعث تولید نیروی بیشتر و در صورت انجام دقیق، باعث افزایش قدرت می شود. Pronation درست پس از ضربه زدن به توپ، سرعت خروجی بالقوه را افزایش می دهد و نتایج تاثیرگذارتری را به همراه دارد.

هنگام زدن سرویس، از خم شدن یا پایین آوردن سر خودداری کنید. منجر به نامنظم شدن فرایند می‌شود.آماده باشید تا با چرخش جادویی Pronation ، قدرت سرویس خود را زیاد کنید.

 

۴) استفاده از Pronation برای سرعت و قدرت بیشتر

 

 

برای افزایش سرعت و قدرت سرویس خود، استفاده از Pronation ضروری است. Pronation تکنیکی است که برای چرخاندن ساعدها در حین تماس با توپ استفاده می شود. همانطور که در حین سرویس بازوی خود را صاف می کنید، Pronation نیروی بیشتری به سر راکت می افزاید و با حداکثر سرعت به توپ ضربه می زند. استفاده صحیح از pronation می تواند منجر به یک سرویس موثر شود که نه تنها حریف شما را به چالش می کشد بلکه مهارت های شما را نیز به نمایش می گذارد.

هنگام استفاده از Pronation به عنوان یک تکنیک برای سرویس، باید به حرکت پا، grip hold و وضعیت بدن توجه کرد. تراز کردن بدن در جهت مورد نظر سرویس، نگه داشتن درست راکت و روش زدن سرویس، اجزای حیاتی استفاده صحیح از Pronation هستند.

 

۵) انجام کار با یک حرکت آرام

پس از تماس با توپ، حفظ یک حرکت ملایم و روان، که به عنوان “تمام کردن بدون زحمت” شناخته می شود، بسیار مهم است. این به تبدیل انرژی ایجاد شده توسط swing به سرعت و دقت و در عین حال کاهش ضربه روی بازوی شما کمک می کند.

۱. بلافاصله پس از ضربه زدن به توپ، دست خود را شل کنید.

۲. همان وضعیت را در طول مرحله پیگیری حفظ کنید.

۳. بدن خود را روی پای جلویی به روشی طبیعی بچرخانید.

۴. تعادل خود را در این مرحله از سروزنی حفظ کنید.

۵. بازوی تخصصی خود را به درستی دراز کنید تا فرایند به پایان برسد.

۶. سر راکت باید در حوالی سطح شانه قرار گیرد.

در نهایت، گنجاندن این عناصر در سرویس شما به زمان و تمرین نیاز دارد. تمرین بر روی هر جزء به صورت سازمان‌یافته قبل از ترکیب آن‌ها با یکدیگر، یادگیری و به‌کارگیری را آسان‌تر می‌کند.

 

  • نکات اضافی برای ارتقاء سرویس شما

اول اینکه ضربه زدن به توپ در بالاترین نقطه برای رسیدن به بهترین سرویس تنیس، بسیار مهم است و زاویه بهتری برای حداکثر قدرت و دقت فراهم می کند. برای ضربه زدن به توپ به بالاترین نقطه، این راهنمای چهار مرحله ای را دنبال کنید:

۱.توپ را کمی جلوی شانه خود ضربه ای پرتاب کنید.

۲.وزن بدن خود را در حالی که راکت را برای ضربه زدن به توپ بلند می کنید به جلو حرکت دهید.

۳.چشم خود را به نقطه تماس نگه دارید تا به بالاترین نقطه آن ضربه بزنید.

۴.بازوی خود را دراز کنید و برای حداکثر سرعت، ضربه را به سمت بالا فشار دهید.

علاوه بر این مراحل، به یاد داشته باشید که سر خود را ثابت نگه دارید، وزن خود را در حین پرتاب بر روی پای عقب خود قرار دهید و با مچ شل و محکم ضربه بزنید.

 

 

منبع : secrettennis

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 7 =